Pro Cardvlinders
Image default
Onderwijs

Zoek de verschillen: digitale versus analoge kunst

De dimensies van het nieuwe CKV

Hoe geef je CKV betekenis? Met zo’n uitgebreid cultureel landschap als dat van ons kan het best moeilijk zijn om leerlingen in aanraking te laten komen met kunst in de breedste zin van het woord. Nóg lastiger is het om de leerlingen te laten zien hoe ze al deze verschillende kunstvormen kunnen begrijpen in het licht van het geheel. Precies om die reden zijn de dimensies van het nieuwe CKV in het leven geroepen. De dimensies zorgen ervoor dat het vak disciplines overstijgt. Zo kunnen leerlingen kunst in al haar vormen ontdekken en ontwikkelen ze een brede blik op de rol van kunst in de samenleving. In dit artikel lichten we één dimensie uit om te laten zien hoe de verschillende dimensies leerlingen helpen om kunst beter te kunnen plaatsen. En die dimensie is: Digitaal/Analoog.

Kunst in tijden van digitalisering

Onze wereld is steeds meer aan het digitaliseren. De huidige generatie leerlingen is opgegroeid met digitale media. Zij hebben de overgang van fysieke post naar e-mail niet meegemaakt. Sterker nog: zij hebben altijd een smartphone in de buurt gehad. De leerlingen weten niet anders of ze bekijken de hele dag door foto’s, vlogs en gifjes en zijn zelf actief op sociale platformen als Instagram en TikTok. Maar wat is in deze tijd nog de plek van kunst? Is fysieke kunst iets van vroeger en zoeken de leerlingen liever online naar dingen die ze mooi of inspirerend vinden? Of is het juist andersom: is échte kunst iets waar geen computer aan te pas komt? Er is natuurlijk geen ‘goed’ of ‘fout’ antwoord, maar dit soort vragen zet leerlingen wel aan het denken over hoe zij zich verhouden tot digitale en analoge kunst.

Digitale versus analoge kunst

Om deze vragen tot leven te brengen, kun je als docent bijvoorbeeld twee complementaire kunstvormen uitkiezen: één analoge en één digitale kunstvorm die allebei ‘hetzelfde’ nastreven. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een workshop Beatmaking om leerlingen de digitale kant van het maken van een ritmisch muzieknummer te laten ervaren en een workshop Djembé om de analoge kant te belichten. Als beide workshops achter de rug zijn, kan het klassikale gesprek natuurlijk beginnen!

https://www.kleinkunstig.nl

Gerelateerde artikelen

De functie Commercieel medewerker binnendienst

Activiteiten voor School

3 manieren om een voorstelling te maken met de hele school