Je komt kantoor binnen en pakt je eerste bak koffie. Je hebt jouw computer al aangezet, omdat je benieuwd bent of jouw klant akkoord is. Er verschijnt een brede glimlach op jouw gezicht na het openen van de mail: de grote opdracht waarvoor jij de offerte hebt gemaakt is binnen….

Wat ga ik doen?

Nou, die scherpe offerte maken dus. Je inventariseert de behoefte van de klant en adviseert daarin ook. Daarna overleg je met de fabrikant of leverancier om dé offerte voor jouw klant te maken. Vervolgens maak je afspraken met alle partijen om de gemaakte offerte tot op de punt na te komen. Soms werk je als verlengstuk van de buitendienst. Je hebt dan de uitdaging om het onderste uit de kan te halen bij de leveranciers om het beste voorstel te krijgen, zodat de buitendienstmedewerker deze met de klant kan bespreken en jouw werk kan verkopen. Als de koop gesloten is, neem jij het klantcontact van jouw collega weer over. Ook kan je betrokken worden bij een verkoopactie vanuit het bedrijf waar je werkt.

Hoe doe ik dat?

Je kunt je inleven in de klant, waardoor je de meest optimale kans voor je klant creëert. Dit kan omdat jij in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden denkt. Iedereen die je daarbij nodig hebt, trek je aan zijn jas. Jouw werkzaamheden doe je zo efficiënt mogelijk, want je wilt zoveel mogelijk kansen voor klanten creëren. Je werkt georganiseerd en bent het overzicht nooit kwijt. Veel van de werkzaamheden gebeuren digitaal, je kunt dus werken met MS Office.

Veel van deze vaardigheden kan jij je eigen maken door opleidingen te volgen. Fabius Opleidingen heeft hiervoor de beroepsgerichte opleiding voor Commercieel Medewerker Binnendienst ontwikkeld. Kijk snel waar de Fabius leslocaties zijn.

En werk?

Ieder bedrijf in Nederland leeft van de inkomsten van zijn klanten. Voor deze klanten moeten altijd kansen gecreëerd worden.